Seniorzy i młodzi konsumenci w centrum uwagi Miejskiego Rzecznika Konsumenta

Rok temu, działania Miejskiego Rzecznika Konsumenta skupiły się przede wszystkim na edukacji seniorów. Dla nich zorganizowano różne spotkania, zarówno w domach i klubach seniora, jak i w niecodziennych miejscach jak Sklep Społeczny w Tychach. W tym roku jednak, skierowano uwagę ku młodszym konsumentom, zapraszając ich do udziału w konkursie dla uczniów tyskich szkół podstawowych pod hasłem „Mądre zakupy to moja supermoc”. Akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem – zgłosiło się do niej prawie 30 osób.

Jak wyjaśnia Katarzyna Szostak- Zjawiony, Miejski Rzecznik Konsumenta, konkurs był jednym z elementów szeroko zakrojonej kampanii edukacyjnej. Ta obejmowała również spotkania ze studentami oraz seniorami a także cykl poradników dotyczących usług finansowych publikowanych na profilu rzecznika na Facebooku.

Podczas konkursu rzecznika dotarło blisko 20 prac, część z nich była efektem współpracy zespołowej. Jak przyznaje Szostak- Zjawiony, wybór najlepszych prac był trudnym zadaniem, biorąc pod uwagę ogrom pracy, oryginalność pomysłów oraz odwagę uczestników w nagraniu filmów. Wszystkie prace wymagały nie tylko umiejętności, wyobraźni i poświęcenia własnego czasu, ale również wiedzy na temat praw przysługujących młodym konsumentom.

Spośród nadesłanych prac, wynikało, że dla młodych ludzi, mądre zakupy to między innymi: ograniczenie zakupu produktów typu „fast fashion”, kupowanie u lokalnych dostawców, sprawdzanie składów żywności, porównywanie cen w różnych sklepach, zabieranie własnych toreb na zakupy, wybieranie produktów nietestowanych na zwierzętach, a także kupowanie tylko niezbędnych produktów w celu zaoszczędzenia pieniędzy i zmniejszenia marnowania żywności.

16 maja w tyskim magistracie wręczono nagrody dla najlepszych. Laureaci konkursu otrzymali atrakcyjne nagrody od Aneta Luboń-Stysiak – Sekretarza Miasta Tychy. Nagrody przyznawano w dwóch kategoriach: film oraz praca plastyczna. Zwycięzcami okazali się uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 10, Szkoły Podstawowej nr 23 oraz Szkoły Podstawowej nr 13.

Według organizatorek, konkurs nie tylko zwiększył świadomość uczniów na temat przysługujących im praw, ale także pomógł zrozumieć obowiązki spoczywające na kupujących. Dzięki temu, młodzi konsumenci będą podejmować tylko przemyślane i trafne decyzje zakupowe.

Wystawę prac uczniów możemy obecnie podziwiać w holu Urzędu Miasta Tychy.