Śląski samorząd województwa zawarł umowę z producentem taboru kolejowego, Newagiem. Kontrakt dotyczy dostawy nowych, innowacyjnych pociągów dla Kolei Śląskich i jest wart 1,3 miliarda złotych. Zamówienie obejmuje 26 składów z opcją dokupienia czterech dodatkowych, a także usługi serwisowe. Pierwszy z zamówionych pociągów typu Impuls II ma być gotowy do eksploatacji na śląskich torach przed końcem czerwca 2026 roku.
Umowa została podpisana 29 lutego w hali utrzymania taboru Kolei Śląskich. Jego przedmiotem jest dostawa 26 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) w wersji 4-członowej, które należą do rodziny pociągów Impuls II. Dodatkowo, w ramach prawa opcji przewidziano możliwość zakupu jeszcze czterech pojazdów. Nowe składy będą przeznaczone do obsługi regionalnego ruchu pasażerskiego i będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h.
Koleje Śląskie kontynuują intensywne inwestycje. W poniedziałek, w tym samym miejscu, podpisano umowę na rozbudowę zaplecza technicznego za prawie 48 milionów złotych. Dzisiaj zamówione składy będą służyć regionalnemu przewoźnikowi i jego klientom. Jakub Chełstowski, Marszałek Województwa Śląskiego, wyraził przekonanie, że są to dobrze wydane pieniądze, a także zapowiedział pilotażowy start wspólnego biletu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Kolei Śląskich i Polregio 1 marca.
Firma NEWAG S.A. ma dostarczyć pociągi przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami, wyposażone między innymi w pętlę indukcyjną dla osób słabosłyszących. Ponadto, producent planuje stworzenie specjalnej strefy rodzinnej z edukacyjnymi motywami, grami planszowymi lub interaktywnym ekranem oraz możliwością przewozu co najmniej sześciu rowerów.
Patryk Świrski, prezes zarządu Kolei Śląskich, zapewnił, że dostawa pierwszego EZT wraz z pakietem serwisowym powinna odbyć się do 30 czerwca 2026 roku. Pozostałe 25 sztuk EZT będą dostarczane po dwie sztuki miesięcznie. Prezes podkreślił, że umowa gwarantuje pełne serwisowanie składów.