Rozwój nowoczesnej mobilności w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii uzyska wsparcie finansowe z Unii Europejskiej. Fundusze te zostaną przeznaczone na zakup ekologicznych autobusów elektrycznych oraz rozbudowę sieci velostrad.
„Zrównoważona, inteligentna mobilność – kluczem do transformacji regionu – Etap 1” to projekt, w ramach którego Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia będzie mogła nabyć 8 nowoczesnych autobusów elektrycznych i 4 stacje do ładowania tzw. plug-in, które trafią do PKM Świerklaniec.
Fundusze unijne zostaną również wykorzystane do budowy kolejnych odcinków ścieżek rowerowych: velostrady nr 6 między Katowicami a Mysłowicami (4,383 km) oraz velostrady nr 3 pomiędzy Tychami a Katowicami (3,073 km), wraz z towarzyszącą im infrastrukturą.
Wartość całości projektu wynosi ponad 72 miliony złotych. Z tego kwoty, niemal 56,5 miliona stanowi dofinansowanie z programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji). Termin realizacji projektu ustalono na marzec 2027 roku.
Projekt ma na celu złagodzenie skutków transformacji poprzez zwiększenie mobilności mieszkańców GZM. Rozwój zrównoważonej infrastruktury transportowej oraz zeroemisyjnego transportu publicznego ma wpływać na dostępność lokalnego rynku pracy dla mieszkańców gmin doświadczających proces transformacji regionu.
Redukcja emisji szkodliwych substancji transportowych i rozwój nowoczesnej mobilności to kluczowe cele GZM. Przy okazji warto przypomnieć, że jeszcze w tym roku, do końca listopada, na drogach Metropolii pojawi się 8 autobusów napędzanych wodorem. Zakupione zostały one dzięki funduszom Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach projektu HYDROGEN GZM.
Ale to nie koniec planów GZM. Obecnie trwa przetarg na zakup 31 elektrycznych autobusów i 20 stacji ładowania, które w pierwszej połowie 2026 r. dostarczone zostaną do PKM w Gliwicach, Katowicach, Sosnowcu i Świerklaniec.
Planowane jest również ogłoszenie postępowania na zakup kolejnych 42 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. To element realizacji projektu HYDROGEN GZM oraz Zielony Transport GZM edycja II, które również uzyskały dofinansowanie ze środków unijnych. Planowane są na pierwszy kwartał bieżącego roku.