19 sierpnia bieżącego roku, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podzieliła się informacją o zaakceptowaniu nowego projektu dotyczącego przebiegu drogi ekspresowej S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk. Wybrano tzw. wariant „C”, co jest zgodne z oczekiwaniami Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie (RDOŚ). Zasadniczy powód tej decyzji to konieczność ochrony obszaru Natura 2000.
Oficjalne stanowisko w tej sprawie zostało przekazane do RDOŚ przez GDDKiA. Pierwotnie, w wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU), preferowany był inny wariant trasy, oznaczony literą B. Jednakże, po analizie proponowanego przebiegu drogi przez RDOŚ, stwierdzono, że realizacja tak zaplanowanej inwestycji jest niemożliwa.
Działania ochronne i zabezpieczające nie byłyby wystarczająco skuteczne w przypadku wariantu B, który zakładał poprowadzenie drogi poniżej miejscowości Baranowo i obok Mikołajek. Zdaniem RDOŚ, nawet mimo zastosowania środków ochronnych, nie udałoby się uniknąć negatywnego wpływu na naturalne środowisko. Szczególne obawy budziło zagrożenie dla gatunku żółwia błotnego, chronionego na obszarze Natura 2000.
Wariant „C”, który ostatecznie został zaakceptowany, zakłada poprowadzenie drogi na północ od Użranek i na południe od Rynu. Ten plan trasy ma minimalizować negatywne oddziaływanie na przyrodę.