W tym roku, dwudniowy finał wyjątkowego projektu o nazwie Szlachetna Paczka, popularnie zwanego „Weekendem Cudów”, miał miejsce 16 i 17 grudnia. Podobnie jak w poprzednich latach, centrum logistyczne obsługujące miasto Tychy zlokalizowane było w Zespole Szkół nr 1. Grupa niezmordowanych wolontariuszy poświęciła dwa dni na rozdanie 911 paczek dla 50 rodzin potrzebujących wsparcia. Inicjatywa Szlachetnej Paczki oficjalnie startuje każdego roku we wrześniu.
Uczniowie i kadra nauczycielska Zespołu Szkół nr 1 włączyli się w działania charytatywne Szlachetnej Paczki już w 2010 roku. To właśnie wtedy nauczycielka Agnieszka Penkala wraz ze swoimi uczniami spełnili marzenie dziewczynki, która pragnęła mieć pluszowego misia. Od tamtej pory szkoła rozwija swój system współpracy z inicjatywą i pomaga spełniać kolejne dziecięce marzenia. W bieżącym roku za koordynowanie działań odpowiadała Aleksandra Krzycka.
Szlachetna Paczka jest jednym z najbardziej znanych programów społecznych w Polsce, prowadzonych przez Stowarzyszenie WIOSNA. Działalność tej inicjatywy opiera się na współpracy z darczyńcami i wolontariuszami. To dzięki nim możliwe jest niesienie pomocy rodzinom w trudnej sytuacji materialnej. Agata Kalabis, Koordynator Regionalny projektu na Śląsku, podkreśla, że misją Szlachetnej Paczki jest tworzenie rozwiązań, które umożliwiają bezpośrednią pomoc człowieka potrzebującemu.
– Od września nasi wolontariusze odwiedzają rodziny, poznają ich historie i przygotowują profile do Bazy Rodzin w Szlachetnej Paczce – wyjaśnia Aleksandra Krzycka. – Po uruchomieniu bazy wszyscy mają możliwość wyboru rodziny, której chcą pomóc. W akcję zaangażowane są zarówno osoby prywatne, jak i szkoły czy firmy – dodaje Krzycka.
Wśród tyskich darczyńców Szlachetnej Paczki szczególne miejsce zajmuje Kompania Piwowarska. Tylko w tym roku do udziału zgłosiło się aż 900 pracowników tej firmy, którzy wspólnie zaangażowali się w pomoc dla 60 rodzin oraz osób samotnych i chorych znalazłszych się w trudnej sytuacji. Darczyńcy przekazali m.in. żywność, środki czystości, opał, sprzęt AGD i laptopy. Całość prezentów była warta około 250 tysięcy złotych, z czego 180 tysięcy oraz 35 zestawów komputerowych zostało sfinansowanych przez Kompanię Piwowarską.
Małgorzata Walędzińska-Półtorak, kierownik ds. programów zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej, podkreśla, że firma wspiera Szlachetną Paczkę od 2016 roku. – Mimo trudnych czasów, nasi pracownicy nie zapomnieli o tych najbardziej potrzebujących i z całego serca zaangażowali się w kolejną edycję projektu. W ciągu ośmiu lat nasi wolontariusze przygotowali paczki o wartości ponad 2,2 mln zł i pomogli ponad 460 gospodarstwom domowym – dodaje.
Zgodnie z relacjami wolontariuszy, Szlachetna Paczka to projekt, który przenika wszelkie podziały społeczne. Dowodem na to jest fakt, że podczas finału akcji w magazynie przy Zespole Szkół nr 1 można było spotkać przedstawicieli najróżniejszych środowisk, w tym radnych z różnych ugrupowań politycznych.