Płynny ruch w Tychach? Nowe inteligentne systemy transportowe

Miasto inwestuje w nowe inteligentne systemy transportowe. Właśnie w ramach prowadzonych projektów od poniedziałku (8 marca) mieszkańcy Tychów mogą obserwować prace ekip drogowych na dwóch istotnych skrzyżowaniach. Pierwszym modernizowanym skrzyżowaniem jest zbieg ulic Mikołowskiej i Leśnej. Drugim poddawanym unowocześnieniu skrzyżowaniem jest to, które łączy ulicę Katowicką oraz Zwierzyniecką. Utrudnienia dla kierowców nie ograniczą się tylko to tych dwóch skrzyżowań.

Gdzie jeszcze napotkamy utrudnienia?

Kierowcy mogą oczekiwać tego, że prace związane z  inteligentnymi systemami transportowymi (ITS) będą trwały również na pięciu dodatkowych skrzyżowaniach. Będą to między innymi skrzyżowania, które łączą ulicę Katowicką z Mikołowską, Sadową oraz z ulicą Tulipanów. W przypadku ulicy Mikołowskiej będzie to skrzyżowanie z Dołową i Burschego. Oprócz tego utrudnienia będą dotyczyły również skrzyżowania ulicy Kopernika ze Żwakowską. Warto przy tym pamiętać, że jest to jedynie część skrzyżowań, które zostaną poddane modernizacji.

Co zmieni ITS?

W ramach inteligentnego systemu transportowego planowane jest przebudowanie blisko 40 skrzyżowań w Tychach. Decyzji o tej inwestycji towarzyszy przekonanie, że upłynni to system komunikacji, a zatem i zwiększy wygodę przemieszczania się kierowców po całym mieście. W ramach tego programu mają zostać zażegnane sytuacje, w których kierowca czeka na czerwonym świetle, podczas gdy na prostopadłych ulicach nie ma ruchu. Co za tym idzie, projekt ma ograniczyć zużywanie paliwa i marnowanie czasu przez kierowców.

Na jakiej zasadzie ma działać ITS?

Tychy sięgają po najnowocześniejsze rozwiązania, w ramach których na wybranych skrzyżowaniach ma być zapewnione zielone światło dla pojazdów komunikacji miejskiej w sytuacji, gdy będzie istniało ryzyko pojawienia się opóźnień względem rozkładu jazdy. Co więcej, ten ruch modernizacyjny ma również uwzględniać możliwość śledzenia autobusów i trolejbusów na e-mapie komunikacji miejskiej. Siedziba główna systemu zwanego Centrum Sterowania ruchem (CSR) będzie zlokalizowana w specjalnie przystosowanych pomieszczeniach stadionu miejskiego.